ИНДИВИДУАЛНИ СЕСИИ С ДЕСИСЛАВА ДАМЯНОВА ЩЕ СЕ ЗАПИСВАТ ОТНОВО ПРЕЗ МЕСЕЦ СЕПТЕМВРИ

ТЕСТ ЗА ДИАГНОСТИКА НА ИНТЕЛЕКТУАЛНОТО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦА

Европейски и световни психолози от години повтарят, че заниманията с компютър и интернет могат да доведат до забавяне на интелектуалното развитие на малките ученици. Информираността и умелото боравене с компютър не спестява на подрастващите  задължителните спираловидни стъпала в умственото и интелектуалното им израстване. Напротив, злоупотребата с интернет„залъгалки” може да доведе до  притъпяване на сетивата на детето, до застопоряване на неговия интелект. Но много родители, подведени от широките странични знания на децата си, не разбират навреме, че детето може да се намира в интелектуален застой, дори да изрежда всичките държави и столици в азбучен ред. Психичното и умствено съзряване на детето минава през развитие на цял корпус от психични процеси – обем на възприятие, въображение, волево и неволево внимание, целенасочена наблюдателност, умение за абстрахиране от ненужната информация и т.н., които компютърът не може да даде.

Възприятието е основен психичен процес за „абсорбиране” и  обработване на външната информация, складирането й  в паметта като опит и познание. Онова, което малкият ученик не разбира, не попада в трайния паметов „регистър”, превръща се в хаотична амалгама от случайни откъслечни знания.  Започва да среща затруднения при изпълнение и на най-обикновени творчески задачи в реална среда. В този случай семейството, което разполага с повече време и възможности,  следва да  работи по развиване на умението на детето да наблюдава, да разширява обема на зрителното си възприятието, от чиито параметри зависят и всички други видове възприемане,  вторичното внимание, запаметяването в логически ред – качества, без които е невъзможен успешен процес на израстване.

За диагностиката на интелектуалното ниво на детето се използват собствени и чужди продукти на изобразителното изкуство. Детската рисунка е огледало за интелекта, но и основен способ за преодоляване на констатирани дефицити. Ще предложим един от многото тестове, по които може да  проверите как се развиват вашите деца.  За да получите реален резултатът, проверката следва да се реализира под формата на игра.

За теста е нужен бял лист, молив за рисуване и цветни моливи. Детето трябва да нарисува човек (мъж, чичко) в цял ръст, колкото е възможно по-добре. Може да използва цветове, ако желае. По време на рисуването не се дават насоки, не се коментира, но следва да се обърне внимание на реакцията на детето. „Аз не рисувам добре, не мога”, не е отговор. Тестът не изследва изобразителните дарби на детето, а интелекта му. След завършване на рисунката се провежда  беседа за доуточняване не нерзбираемите детайли и особености в изображението.

Рисунката се оценява по редица критерии, като за покриване на всеки от тях се дава 1 точка, а за несъответствие – 0 точки. Ако детето не е покрило повече от половината критерии, опитът може да се повтори. При втори аналогичен резултат, следва да се наблегне на заниманията с рисуване и анализ на картини. Може и да не вярвате, но решаването на задачи развива единствено математическата интелигентност. Общата интелигентност се развива с комплекс от дейности в областта на изобразителното изкуство, но на този въпрос ще се спрем в отделна статия.

Тест  на Гудинъф – Харис „Нарисувай човек“ /подходящ за ученици до 11 -12 годишна възраст/.

Критерии за оценка (признаци и техните характеристики).

1. Глава. Зачита се всяко достатъчно ясно изображение на глава, независимо от формата. Черти от лицето, неоградени от контура на глава, свидетелстват за проблем.

2. Шия. Директно свързване на главата с тялото не се зачита, ако детето е над 10 години. То е знак за интелектуално изоставане. Изображение на шията като една линия също не се зачита.

3. Очи. Наличието дори на едно око е приемливо за децата от 4-5 години. Наличието на вежди и(или) мигли, зеници и на двете очи също е добър знак.

4. Пропорции на очите. Размера им по хоризонтала трябва да надвишава размера по вертикала. Ако е нарисувано само едно око, но пропорцията е правилна, също се зачита.

5. Нос. Зачита се каквото и да е изображение на нос – в профил или анфас. Дължината на носа трябва да бъде по-голяма от ширината му. Носле, представено като „копче”, не се зачита. Линията на носа да е права и да достига до очите или да завършва между тях. Профил – носът трябва да сключва тъп ъгъл с челото.

6. Уста. Каквото и да е изображение за уста се зачита.

7. Брадичка и чело. Анфас – трябва да има нарисувани две очи и уста, да има достатъчно разстояние над очите и под устата, където се намират челото и брадичката. Брадичката трябва да е отделена от долната устна.

8. Линия на челюстта. Анфас – линията на челюстта и брадичката да минава през шията. Шията трябва да е достатъчно широка, а брадичката заострена. Оценява се строго.

9. Коса. Зачита се каквото и да е изображение на коса, дори най-грубото.

Дава се допълнителна точка, ако детето е направило какъвто и да е опит да оцвети (запълни с цвят) косата или да изобрази вълнист контур или прическа. Когато е нарисуван човек с шапка, точка се дава, ако има коса на челото, зад ухото или на тила. За детайлно изображение на косата – съставена от много отделни нишки, точка не се дава, ако не са изпълнени предните условия.

10. Уши. Приема се каквото и да е изображение на уши. Вертикалният размер на ухото трябва да превишава хоризонталния. Разположението им трябва да е приблизително в средната третина на главата.

11. Ръце. Каквото и да изображение на ръце. Само пръсти не се зачитат, но ако между тях и тялото има разстояние, се отчита точка. Ръцете трябва да са две, освен ако рисунката не е в профил. На прибрани до тялото ръце, или ръце, които държат предмети, също се дава точка. Точка се дава и ако ръцете са свити в юмруци или се виждат само ставите и част от пръстите.

12. Пръсти. Оценяват се в всякакви признаци за наличие на пръсти, като допълнение на ръката или китката. Ако са нарисувани две китки, и на двете да има по 5 пръста. При по-големи деца, които само „скицират“, точка се отчита дори и да не могат ясно да се видят всички пръсти.

13. Дължината на пръстите трябва да превишава широчината им. В по-сложни рисунки, където китката е представена в перспектива или е само скицирана, пак се отчита точка.

14. Ако ръката е нарисувана, като ръкавичка с един пръст, точка не се дава, освен ако това наистина е ръкавичка.

15. Длан.Ако са нарисувани две ръце, то и двете трябва да имат длани.

16. Наличие на китки или глезени. Зачитат се  китка или глезен, нарисувани отделно от ръкава или крачола.

17. Рамене. Анфас – изменение на линията на горната част на тялото, което показва наличието на рамене. Този признак се оценява строго. Обичайната овална форма на тялото не се зачита. Тяло с квадратна или правоъгълна форма не се зачита, освен ако ъглите не за закръглени.

18. Раменете трябва да преминават към шията и ръцете без прекъсване на линиите. Ако ръката е отделена от тялото, трябва да има показана подмишница.

19. Лакът. В средата на ръката трябва да има не плавна, а остра сгъвка, символизираща наличието на лакът. Достатъчно е да го има и на едната ръка.

20. Крака. Приемат се всякакви  изображения на крака, но да бъдат два; един, три или повече крака не се зачитат. Един крак с две стъпала е положителен резултат.

21.Малките деца обикновено рисуват краката много раздалечени един от друг – това не се отчита като добър резултат. Ако фигурата е нарисувана в профил, трябва да има очертание на задни части.

22. Коляно. Изобразяване или указване по някакъв начин наличието на коляно.

23. Стъпала. Каквото и да изображение на стъпала (ходила) на краката.

Дължината на стъпалата не трябва да надвишава тяхната височина. Опит за представяне поне на едно стъпало в перспектива. Всякакъв род детайли – връзки, каишки, езици, двойни линии и т.н. – също е предимство.

24. Пета. Какъвто и да е опит за изобразяване на пета.

25. Свързване на ръцете и краката с тялото. Свързване в която и да е точка на тялото или шията (за ръцете) се зачита. Ако липсва тяло – 0 точки. Ако краката са свързани към нещо друго, а не към тялото – 0 точки, независимо от свързването на ръцете.

26. Тяло. Всяко изображение на тяло. Там, където няма ясно разграничаване на главата и тялото, но чертите на лицето са изобразени в горната част на фигурата, се оценява с точка. Всяка фигура, нарисувана между главата и краката, се зачита за тяло, дори и да прилича повече на шия.

27. Пропорции  на тялото. Дължината на тялото трябва да е по-голяма от ширината.

28. Пропорции на главата. Размерът на главата трябва да бъде не повече от половината и не по-малко от 1/10 площта на тялото.

29. Пропорции – лице. Анфас – дължината на лицето трябва да е по-голяма от широчината и да е има овална форма. Профил – главата да бъде с продълговата форма.

30. Пропорции – ръце. Ръцете да са дълги най-малко колкото тялото и да не достигат по-надолу от колената. Зачита се всяко стесняване на ръката в   предмишницата. Стеснението трябва да е на двете ръце (ако са изобразени). Много къси ръце, при всички други спазени условия, свидетелстват, че има частично интелектуално забавяне. „Лекува” се лесно  – детето трябва да види пропорциите на тялото си в огледало.

31. Пропорции – крака. Широчината на всеки крак трябва да е по-малка от широчината на тялото.

32. Дрехи 1. Всеки признак за наличие на облекло, дори само копчета или шапка се зачита.

33. Дрехи 2. Наличие на поне два непрозрачни елемента от облекло, които покриват част от тялото – шапка, панталони и т.н. Ако шапката само  докосва главата и не покрива част от нея – не се брои. Само копчета, без каквито и да други белези за облекло, също не се зачитат.

34. Дрехи 3. Наличие най-малко на четири елемента от облекло. Те могат да бъдат – шапка, обувки, палто, сако, риза, яка, вратовръзка, колан, панталон, тениска, чорапи.

35.Изобразените дрехи трябва да притежават по някой детайл – връзки, копчета, джобове, маншети, яка, ревери и т.н.

36. Профил. Тялото не се смята за нарисувано в профил, ако копчетата минават през средата му. В цялата рисунка се допускат три грешки – 1) прозрачност на тялото – контурът на тялото се вижда под ръката; 2) краката не са в профил; 3) ръцете започват от контура на гърба и са протегнати напред.

37. Дългите линии на ръцете, краката и тялото трябва да бъдат твърди, уверени и без случайни извивки. Ако линиите показват уверено боравене с молива се дава точка, дори и рисунката да не е добра.

38. Качество на линиите в рисуване контура на главата. Контурът на главата трябва да е нарисуван без произволни отклонения. Точка се дава само за тези рисунки, в които формата е постигната без неправилни предварителни опити. В профилните рисунки овал с прикачен нос не се зачита. Контурът на лицето трябва да е нарисуван с една линия, а не на части.

39. Качество на линиите при рисуване чертите на лицето. Чертите на лицето трябва да са симетрични. Очите, носът и устата да са изобразени двумерно. Профил: контурът на окото трябва да е правилен и да е разположен в горната третина на главата.

40. Опит за предаване движение на краката и ръцете се оценява с точка.

Таблица с резултатите:

 

Източник: mejdu-redovete.com

Какво казват нашите клиенти

Запишете се за нашият бюлетин като оставите имейл адреса си
Copyrights © 2020. All Rights Reserved.