ИНДИВИДУАЛНИ СЕСИИ С ДЕСИСЛАВА ДАМЯНОВА ЩЕ СЕ ЗАПИСВАТ ОТНОВО ПРЕЗ МЕСЕЦ СЕПТЕМВРИ

СОЦИАЛНО И ЕМОЦИОНАЛНО РАЗВИТИЕ В РАННОТО ДЕТСТВО

Голяма част от социалното и емоционално развитие се случва в ранното детство. Тъй като децата преживяват гневни изблици, промени в настроението и растеж в своя социален свят, те трябва да научават повече за емоциите си, както и за тези на другите хора.

Емоции и социални преживявания в ранното детство
През кърмаческите години гневните изблици са доста често срещани. Съществува основателна причина, поради която този период често се нарича "ужасните две години".

Бебетата са склонни бързо да променят настроението си. Емоциите им могат да са много интензивни, но да траят много кратко. Сигурно се изумявате от факта, че детето ви може да крещи истерично за онази играчка в един момент, а в следващия вече да седи пред телевизора и спокойно да гледа любимото си предаване.

Децата в тази възраст имат много силно чувство за собственост и трудности със споделянето. Да се научиш да общуваш с други деца, обаче, е съществено умение. Само за няколко години, детето ви ще премине от това да прекарва по-голяма част от времето си със семейството и близките си приятели, до това да прекарва по-голямата част от деня си общувайки, учейки и играейки с други деца в училище. 

Всъщност учените откриват, че емоционалното развитие и социалните умения са от съществено значение за училищната готовност. Примерите за такива способности включват детето да обръща внимание на възрастните, да преминава лесно от една дейност в друга и да си сътрудничи с други деца.

Подпомагане на децата да развиват социални и емоционални умения 
Как можете да помогнете на детето си да се научи да играе добре с другите? Социалната компетентност включва не само способността за сътрудничество с връстници; в нея влизат още неща като способността да демонстрираме съпричастност (емпатия), да изразяваме чувства и да споделяме щедро. За щастие, има много неща, които можете да направите, за да помогнете на децата си да развият тези важни социални и емоционални умения.

Моделирането на подходящо поведение е от съществено значение. Наблюдението играе жизненоважна роля в това как малките деца учат нови неща. Ако детето ви вижда да споделяте, да изразявате благодарност, да бъдете полезни и да изразявате чувствата си, то ще има достатъчно добро разбиране за взаимодействието с други хора извън дома. Можете да моделирате тези отговори в собственото си домакинство, както с вашето дете, така и с други членове на семейството. Всеки път, когато казвате "моля" или "благодаря", вие демонстрирате как желаете вашите деца да се държат с останалите.

Най-важното — не забравяйте похвалата, когато децата ви демонстрират добро социално поведение. Подкрепата не само кара малките деца да се чувстват добре със себе си, но помага да разберат защо някои поведения са желателни и достойни за похвала. Подпомагането децата ви да се чувстват добре със себе си играе важна роля в развитието на емпатия и емоционална компетентност. Създавайки положителен климат, в който да могат да споделят чувствата си, децата ще започнат да стават естествено по-щедри и по-внимателни.

Преподаване на емпатия и сътрудничество
Родителите могат да повишат емпатията и да изградят емоционална интелигентност, като насърчават децата си да мислят за това как се чувстват другите хора.

Започнете, като попитате за чувствата на детето си и задайте въпроси за събитията в живота му. "Как се почувства, когато изгуби играчката си?", "Как те накара да се почувстваш тази история?

След като децата станат умели в това да изразяват собствените си емоционални реакции, започнете да задавате въпроси за това как ли се чувстват другите хора. "Как мислиш, че се е чувствала Надя, когато си взел играчката, с която си е играла?" Чрез поставянето на такива въпроси, децата могат да започнат да мислят как техните действия могат да повлияят на емоциите на хората около тях.

Сътрудничеството е едно умение, което извлича огромни ползи от прекия опит. Осигуряването на възможност детето ви да взаимодейства и играе с други деца е един от най-добрите начини да го научите как да се отнася към другите.

Докато е малко, вашето дете може да намира играта с други деца за разочароваща, тъй като децата често нямат търпение и възможност да споделят на тази възраст, то нещата постепенно започват да се подобряват с възрастта и опита.

Когато децата играят и взаимодействат, те започват да развиват умения за решаване на социални проблеми. Ранният опит може да включва много конфликти с братя, сестри и връстници, но в крайна сметка децата се учат как да преговарят и да правят компромиси с другите деца.

Източник: psychology.framar.bg

Какво казват нашите клиенти

Запишете се за нашият бюлетин като оставите имейл адреса си
Copyrights © 2020. All Rights Reserved.