ИНДИВИДУАЛНИ СЕСИИ С ДЕСИСЛАВА ДАМЯНОВА ЩЕ СЕ ЗАПИСВАТ ОТНОВО ПРЕЗ МЕСЕЦ СЕПТЕМВРИ

РАЗРЕШАВАНЕ НА ПРОБЛЕМИ Втора част

С всеки положителен житейски опит при разрешаването на проблеми, който можем да поднесем на децата, ние изграждаме в тях запас от факти и опит, на които да разчитат при разрешаване на следващия проблем. По този начин създаваме пътеки за разрешаването на проблеми, които започват с естествени еволюционни насоки, но се свързват отново и отново чрез познанието и опита.

 

Обучение чрез примери - вашата роля при възпитаването на дете, способно да разрешава проблеми. Когато децата ни наблюдават, че обсъждаме спокойно един проблем, като претегляме алтернативните решения, те естествено започват да оценяват това поведение и да му подражават. От друга страна, ако станем раздразнителни, свадливи, депресирани или съкрушени от проблемите си или ако се престорим, че те просто ще отминат и ще се решат от само себе си, на какво бихме могли да научим децата си?

 

По различни психологически причини някои родители не могат да моделират умения за разрешаване на проблеми у дома. Въпреки че умеят добре да разрешават проблеми в работата и в обществото. Преценете реакциите на този баща на три деца и фармацевт във верига от универсални магазини. Той работи по девет, понякога по десет часа на ден. Освен това посещава курс за получаване на докторска степен с надеждата, че един ден ще се занимава с научноизследователска работа във фармацевтичната компания. Гордее се със способностите си да се справя с „всичко, което му се изпречи". Той се смята за хладнокръвен и благоразумен, мъж, на когото винаги може да се разчита, ако възникне проблем. У дома обаче трябва да си почива от проблемите. „Домът ми трябва да бъде светилише - място за почивка и презареждане на моя дух" - казва мъжът на съпругата си. Когато се прибира от работа към 6.30 ч и вечерята още не е готова, той реагира остро: „Пак си закъсняла! Не мога ли поне веднъж в месеца да вечерям навреме?" Когато на вечерята най-голямата му дъщеря съобщава, че е получила „добър" по правопис, той изръмжава: „Е, ако беше учила, както винаги съм ти казвал, щеше да получиш „отличен". Никой не си върши работата тук, Всеки гледа лесното. Заболя ме главата." И бесен напуска масата.

 

Голяма загадка е защо толкова често се държим по-добре със случайни познати, отколкото с хората, които обичаме. А с малко усилие това може да не се случва. В

„Печелившото семейство“ психологът Луис Харт обяснява, че когато родителите поемат ролята на водачи в семейството, те са отличен модел за децата си. За вашето дете вие сте личност с необикновена сила - дори по-голяма и от президента!

 

Според д- р Харт има шест качества на водачи, които родителите трябва да демонстрират, за да запазят щастието и взаимното уважение в семейството:

1. Трябва да имат перспектива, насока и цел.

2. Общувайки, трябва да налагат водачеството ефективно.

3. Непрекъснато трябва да насочват семейството към целите му.

4. Трябва да зачитат потребностите на другите.

5. Трябва да подкрепят прогреса.

6. Трябва да очакват успехи и да ги получават.

 

Показвате ли на децата как да разрешават проблеми чрез ежедневното си поведение и реч? Помислете за скорошен проблем, който е засегнал цялото семейство. Закъснели ли сте с плащането на сметките? Боледували ли сте и дали това е повлияло на обичайните ви дейности? Държало ли се е лошо едно от децата? А сега, като използвате списъка по-долу, определете с кой от начините сте разрешили проблема.

 

Списък за разрешаване на проблем

  • Помислихте ли за няколко стратегии за разрешаване на проблема?
  • Ясно ли дефинирахте проблема?
  • Дадохте ли възможност на всеки замесен в проблема да даде мнение за

разрешаването му?

  • Обсъдихте ли добрите и лошите страни на всяка идея, дори и на тази, която не е ваша?
  • Запазихте ли спокойствие и въздържахте ли се да не обвинявате другите?
  • Положихте ли честни усилия разрешаването на проблема да заработи?
  • Признахте ли заслугите на другите членове за намирането на решението?
  • Подготвихте ли резервен план, ако решението не помогне?

 

Отговорихте ли с „да" на повече от половината от тези въпроси? Ако ли не, прочетете ги отново!

 

За развитието на Вашата емоционалната интелигентност или на Вашето дете, заповядайте в Академия за Емоционална Интелигентност.

 

 

Източник: Как да възпитаме дете с висок емоционален коефициент

Какво казват нашите клиенти

Запишете се за нашият бюлетин като оставите имейл адреса си
Copyrights © 2020. All Rights Reserved.