По време на юношеството от младите хора се очаква много* – да се справят с предизвикателствата на пубертета и да завършат своето израстване, като едновременно с това да приемат непрестанно променящото им се тяло, да развият нови когнитивни умения (включително абстрактното мислене) и да достигнат по-ясно чувство за своята идентичност. От тийнейджърите също така се предполага да развият определено нива на емоционална, личностна и финансова независимост от своите родители.
Юношеството е период на значителна промяна за момичетата и момчетата, както и за всички останали хора в техния живот. Тийнейджърът започва да търси и да изисква независимост, за да открие своята идентичност — кои са качествата, вярванията и предпочитания, които го превръщат в човека, който е. В същото време обаче юношите са изправени пред редица предизвикателства – от тях се изисква да бъдат все по-отговорни и разумни, дори когато те водят борба с определени аспекти от живота си като сексуалност, употреба на наркотици и взаимоотношения с връстниците си.
В търсене на идентичност
За да разберете малко по-добре поведението на тийнейджърите, д-р Лес Парот (Les Parrott), професор по психология към Университета в Норуест, представя 5 често срещани начина, по които подрастващите демонстрират трудностите и предизвикателствата, породени от търсенето на своята идентичност.
Представяме ви следните модели на поведение, които подсказват, че юношата преминава през процеса на формиране на своята идентичност:
Посредством символи на статус. Момичета и момчета често се опитат да затвърдят позицията си, като придобият влияние или престиж. Обикновено те постигат това, като носят правилните дрехи, притежават правилните предмети – от най-модерните мобилни телефони до слънчевите очила. Тези символи на висок статус помагат на тийнейджърите да се идентифицират посредством присъединяването към определени групи.
Посредством практикуване на забранени модели на държание. Някои юноши вярват, че ако изглеждат зрели, ще получат така желаното признание и одобрение. Затова те започват да вземат участие в действия, които са типични за възрастните от тяхното обкръжение – така наречените табу удоволствия като тютюнопушенето, консумацията на алкохол, употребата на наркотици и секса.
Посредством бунтуване. Бунтът представлява желание за разграничаване и отделяне. Често момичетата и момчета протестират срещу установените порядки, за да се диференцират от родителите си или други авторитетни фигури в живота си, като същевременно подсигуряват благосклонността на своите връстници.
Посредством идоли. Известните личности могат да се превърнат в модели на подражание, тъй като предоставят на младежите начин за експериментиране с различни роли. Възможно е тийнейджърите да се идентифицират с дадената знаменитост, да се опитват да заприличат на тях и да ги идеализират. В някои случаи юношите започват да се определят посредством идолите си до такава степен, че изгубват представа за собствената си идентичност. Идентифицирането с добре позната личност предоставя на момичетата и момчетата силно търсеното чувство за принадлежност.
Посредством групово изключване на други хора. Тийнейджърите могат да покажат липса на толерантност спрямо своите връстници, като преустановят всякаква комуникация с тях. Тъй като младежите постоянно се опитват да дефинират и трансформират себе си спрямо междуличностните си отношения, те могат да прибегнат до изключване на някои индивиди от живота си, поради това че притежават недопустими или непривлекателни характеристики. С други думи, юношите се опитват да затвърдят своята идентичност посредством избягването на хора, които по някакъв начин се различават от тях.
Как да предложите помощ на вашия тийнейджър
Формирането на идентичността представлява труден процес за младежите. Те са изправени пред комплицирани и объркващи избори във всеки един етап от развитието си. Родителите могат да помогнат на юношата да открие кои са най-стабилните аспекти на тяхната личност, като информират момичетата и момчета, през какво точно преминават. Също така е добре майките и бащите да проявят търпение. Ако и вие сте родител на тийнейджър, може да пробвате едно (или всички) от следните упражнения с детето си, за да започнете разговора за изграждането на идентичност и ценностна система.
Начертайте три концентрични кръга. След това помолете юношата да опише аспектите от своята личност, които са най-важни и устойчиви на промяна в най-вътрешния кръг. Аспектите, които са най-малко важни и най-малко стабилни, трябва да бъдат поставени в най-външния кръг, а аспектите със средно ниво на важност в средния кръг. Може да използвате тази диаграма, за да повдигнете въпроса за ценностите и заплахата, която натискът от връстниците може да окаже върху не толкова популярните вярвания.
Намерете няколко стари списания и помолете тийнейджъра да създаде два колажа: един, озаглавен "Кой съм аз", и друг, носещ името "Какъв искам да бъда". След като колажите са завършени, може да пробвате да обсъдите защо подрастващият е избрал дадените изображения във всеки колаж. Попитайте младежа кои са различията и сходствата между двата колажа – кои аспекти, изобразени чрез изрезките от списанията, показват удовлетворение или объркване относно идентичността.
Източник: psychology.framar.bg
Предстоящи събития
КУРС "ЕМОЦИОНАЛНА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ" 4-6 г. / уикенд
9 ноември 2024
КУРС "ЕМОЦИОНАЛНА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ" 7-9 г. / уикенд
9 ноември 2024
РАЗПОЗНАЙ НАВРЕМЕ ОТРОВНИTE МЪЖЕ
9 декември 2024
Еднократен модул "ЕМОЦИОНАЛНА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ"
10 декември 2024
ЕМОЦИОНАЛНА ПЛАСТИЧНОСТ
15 декември 2024