Емоция ПРЕЗРЕНИЕ

Презрението е една от седемте универсални емоции. Представлява усещане на неприязън и превъзходство (обикновено морално) над друг човек, група хора и/или техните действия. Презрението е емоция, която се чувства към другите, която поставя човека в по-ниско положение. Другият човек се счита за „по-малко“ по някакъв начин от човекът, който изпитва презрение и се счита за важен. Например другото лице може да се разглежда като:

  • по-малко интелигентен или по-малко знаещ
  • маловажен
  • по-малко можещ
  • по-малко морални или етични

В последния случай човекът се разглежда като лош, например когато е престъпил ценности, в този случай презрението може да бъде свързано с отвращение и други силни негативни емоции като гняв и омраза.

 

Лицево изражение на презрение

Презрението е единствената емоция с едностранно изражение на лицето, което означава, че изразът не е симетричен. Изразът на презрение може да възникне със или без намек за усмивка или гневно изражение.

 

Презрението разделя

Чувството на презрение е акт на раздяла, тъй като човекът създава релационно разстояние между себе си и другия човек. Това може да направи презрението по-скоро студен акт, въпреки че ако стойностите са нарушени, тогава може да има и по-горещ гняв.

Тъй като презрението изисква психическо положение на превъзходство, човекът, усещащ това, може да изпита определено удоволствие (напр. нарцисити, социопати и др.)

Презрението може да се наблюдава в изражението на лицето, в стягането и лекото повдигане на ъглите на устната, често само от едната страна на лицето.

 

Отмъщение

Презрението може да предизвика негодувание у другия човек, което е характерно за човек, който се чувства в по-нисък статут, когато не е в състояние да се защити. По-ниският статус намалява силата за директно реагиране и негодуващият човек може да намери нечестиви начини да си отмъсти, което може да доведе до това, че презрителният човек е пострадал по някакъв начин, без да знае кой е направил това.

 

Проваля брака

В проучвания за неуспех в брака, професор Джон Готман идентифицира четири основни емоционални реакции, които са разрушителни за един брак:

  • презрение
  • отбранителност
  • протакане
  • критика

Най-значимото от тях е презрението. Разбираемо е, че като да се отнасяш с презрение и го изразяваш към партньора си, не е хубаво. Човек, който изпитва презрение към друг, може да не осъзнава, че изпитва тази емоция, но тя винаги е на лицето с определено изражение. Има хора, които не осъзнават собственото си лицево изражение, което в повечето случаи е научено в ранна детска възраст в семейната среда.

 

Какво да направите, ако усетите презрение към себе си?

Не позволявайте да бъдете разглеждани с презрение от другите. Ако това се случи, не приемайте поканата в позиция с по-нисък статус, като сте негодуващи, но понасящи. По-скоро можете категорично да отговорите като равнопоставен или дори да заемете конкурентна превъзходна позиция (въпреки че това много вероятно ще доведе до конфликт).

Силата на презрението означава, че дори заплахата от него може да бъде много ефективна в промяната на мнението, въпреки че дистанциращото въздействие на това означава, че засегнатият човек трябва да продължи да иска да бъде по-близо. Опасността е, че може да предизвика реакция, която ги отблъсква от вас.

 

Учените за презрението

Много експерти по емоциите не са приемали презрението като универсална емоция и все още някои учени не различават презрението като отделна емоция. Оригиналният списък на универсалните емоции на д-р Екман, открит по време на неговите новаторски проучвания в Нова Гвинея през 60-те години на миналия век, не е включвал „презрение“, но по-късно го е добавил след непрекъснатите си междукултурни изследвания.

Ако искате да се научите как да четете емоционалните изражения и скритите чувства на хората, посетете обучение на Десислава Дамянова, която е лицензиран представител на Paul Ekman International за България и сертифициран експерт да провежда обучения и предава знанията на д-р Пол Екман.

 

Академия за Емоционална Интелигентност

Какво казват нашите клиенти

Запишете се за нашият бюлетин като оставите имейл адреса си
Copyrights © 2020. All Rights Reserved.